کتابخانه مهرتاب, مجلات و مقالات

مزایای گوشت بوقلمون

آیا گوشت بوقلمون مفید و سالم است ؟ قبل از اینکه به گوشت بوقلمون لب بزنید این مطلب را مطالعه کنید.

 قبل از اینکه مصرف گوشت بوقلمون در روز عید شکرگزاری مسیحیان در جوامع غربی و آمریکایی متداول شود . استفاده از گوشت بوقلمون در مراسمات رسمی و تعطیلات مرسوم بود و اخیرا نیز استفاده از این گوشت بعنوان وعده غذایی سالم و کامل مورد اقبال عموم قرار گرفته است  البته مصرف این گوشت در ایران به علت گرانی گوشت قرمز و وضعیت اقتصادی جهت تامین پروتئین های مورد نیاز باب شده است مخصوصا اینکه گوشت بوقلمون ترکیبی از گوشت سفید و قرمز را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد .

آیا گوشت بوقلمون شایسته و سزاوار این شهرت هست ؟

دکتر کاترین ام. شامپاین، استاد اپیدمیولوژی تغذیه و ارزیابی رژیم غذایی و مشاوره تغذیه در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون دانشگاه ایالتی لوئیزیانا معتقد است گرچه گوشت بوقلمون مفید است و پاسخ به این سوال مثبت است اما استفاده از این نعمت پروردگار با اخطارهایی همراه است. پرسفور شامپاین می‌گوید: «بوقلمون منبع عالی پروتئین، غنی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است والبته اگر پوست آن را نخورید، کم‌چرب است.» سرشار از ویتامین های B کمپلکس ،نیاسین، B6 و B12 و کولین است.گوشت بوقلمون همچنین منبع خوبی برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند منیزیم ،فسفر، آهن، پتاسیم و روی است . پرفسور شامپاین می گوید گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

قسمت گوشت تیره بوقلمون کمی چربی و کالری بیشتری نسبت به سفید دارد، اما این سوال مطرح است که “سفید یا تیره؟” بودن گوشت بوقلمون مهم تر است یا  “با پوست یا بدون پوست” بودن آن؟

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی  وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک وعده 3 اونس سینه بوقلمون گریل شده با پوست حاوی حدود 4.5 گرم چربی و 139 کالری است. و همین مقدار  بدون پوست حاوی تنها 1.8 گرم چربی و 125 کالری است.

به طور مشابه، 3 اونس گوشت تیره با پوست حاوی حدود 8.5 گرم چربی و 175 کالری است و برای بدون پوست، این مقدار به 5.1 گرم چربی و 147 کالری کاهش می یابد.

پس طبق آنچه مطرح شد چگونگی طبخ گوشت بوقلمون مهم است. ادویه ها و مرینت هایی که اضافه می شوند می توانند باعث افزایش میزان سدیم گوشت بوقلمون شوند . و اگر یک بوقلمون سرخ شده را با پوست مصرف کنید، “بدیهی است که کالری و چربی مصرفی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.”

مصرف متداول غذاهای سرخ شده با مشکلات قلبی عروقی مرتبط است. پرفسور شامپاین می گوید بیشتر روغن موجود در بوقلمون سرخ شده توسط پوست جذب می شود. بنابراین باز هم می توانید با نخوردن گوشت بوقلمون بدون پوست از جذب چربی و کالری اضافی جلوگیری کنید.

پس نکته مهم در طبخ بوقلمون این است که دمای پخت صحیح در طی فرآیند سرخ کردن حفظ کنید و  از چربی های سالم مانند روغن بادام زمینی یا کانولا استفاده کنید و اجازه ندهید که بوقلمون بعد از پخت در روغن غوطه ور باشد. “

بوقلمون یکی از منابع مهم  اسید آمینه ضروری تریپتوفان است که به بدن در سنتز پروتئین کمک می کند، اما برخی معتقدند وجود این اسید آمیته باعث می شود برخی افراد بعد از مصرف گوشت بوقلمون در جشن شکر گزاری احساس خواب آلودگی داشته باشند که تحقیقات پرفسور شامپاین این موضوع را رد می کند.

تحقیقات نشان داده است میزان تریپتوفان گوشت بوقلمون بریان شده و بدون پوست نزدیک به رست بیف یا کنسرو تن ماهی است و در هر اونس کمتر از پنیر چدار است و به احتمال زیاد مقادیر زیاد کربوهیدرات ها در وعده غذایی بیشترین سهم را در خواب آلودگی دارند.

محبوبیت فزاینده گوشت بوقلمون در سال‌های اخیر باعث شده است که نه تنها در جشن ها بلکه در مصارف خانوار نیز مصرف گوشت بوقلمون وجود داشته باشد و طبق دستورالعمل های غذایی سازمان های بهداشت و درمان این بخشی از یک الگوی غذایی سالم است و چیز بدی نیست .

اما فراموش نکنید همه محصولات بوقلمون برابر نیستند. طرفداران سوسیس بوقلمون، بیکن بوقلمون و سایر انواع فرآوری شده باید برچسب های درج روی محصولات  را بررسی کنند.

به طور کلی، تمام محصولات گوشتی فرآوری شده، از جمله بوقلمون، مقدار قابل توجهی سدیم دارند. سدیم بالا فشار خون بالا و خطر حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد . انجمن قلب آمریکا مصرف بیش از 2300 میلی گرم در روز و حد ایده آل بیش از 1500 میلی گرم در روز را برای اکثر بزرگسالان توصیه نمی کند. جدیدترین راهنمای AHA در مورد رژیم غذایی سالم برای قلب بر انتخاب برش های بدون چربی انواع گوشت و مرغ به جای فرم های فرآوری شده تاکید دارد.

پس طبق توصیه متخصصان گوشت بوقلمون سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است و بهتر است در مورد طبخ آن دقت شود و گوشت بدون پوست بوقلمون مصرف شود و توصیه می شود از مصرف فراورده ای سوسیس و کالباس انواع گوشت ها تا حد امکان اجتناب نمود.

مهرتاب گوشت بوقلمون را در بسته بندهای مناسب خانوار بدون پوست و استخوان و باصرفه اقتصادی به بازار عرضه می کند که علاوه بر خرید از فروشگاه های سطح شهر می توانید بطور مستقیم از فروشگاه آنلاین مهرتاب به آدرس www.mehrtabfood.com  این محصولات را تهیه نمایید.

دستور پخت های متنوع ،سالم و مقرون به صرفه و جدیدی با استفاده از گوشت بوقلمون نیز در قسمت آشپزخانه سایت مهرتاب درج شده است .

منبع : انجمن قلب آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *