کتابخانه مهرتاب, مجلات و مقالات

آیا گوشت بلدرچین برای تغذیه بیماران کلیوی مناسب است؟

  • چرا تغذیه خوب برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مهم است؟

انتخاب غذای سالم برای همه ما مهم است، اما در صورت ابتلا به بیماری کلیوی (CKD) ضروری تر است چرا که با کمک تغذیه خوب می توانید :

  • تامین انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه
  • جلوگیری از عفونت
  • –          جلوگیری از دست دادن توده عضلانی
  • حفظ وزن مناسب
  • کاهش سرعت پیشرفت بیماری کلیوی
  • اصول تغذیه خوب برای بیماران کلیوی چیست؟

یک رژیم غذایی متعادل روزانه مقادیر مناسبی از پروتئین، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی را برای شما تامین
 می کند . داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش  و مصرف تمام داروهای تجویز شده، همگی بخش‌های مهمی برای حفظ سلامت و ایجاد احساس خوب هستند.

با توجه به موارد ذکر شده با توجه به غنی بودن گوشت بلدرچین از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و بالا بودن میزان پروتئین ،مصرف گوشت بلدرچین برای بیماران کلیوی توصیه می شود.

کلیه های شما به حفظ تعادل مناسب مواد مغذی و مواد معدنی در بدن شما کمک می کنند.  اما اگر بیماری کلیوی دارید، ممکن است کلیه های شما این کار را به خوبی انجام ندهند و در نتیجه در صورت لزوم تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

اگر تصمیم به تغییر در رژیم غذایی خود گرفتید یا طبق سفارش پزشک و متخصص تغذیه خوب لازم است گوشت بلدرچین را در وعده های غذایی خود اضافه کنید می توانید هر هفته گوشت بلدرچین تازه را از فروشگاه مهرتاب بصورت آنلاین تهیه نمایید.

چه مواردی بایستی در در رژیم غذایی بیماران کلیوی کنترل شود؟

افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به کنترل میزان زیر داشته باشند:

پروتئین، سدیم ،پتاسیم، فسفر ،کلسیم

مصرف میزان مناسب ممکن است به کنترل تجمع مواد زائد و مایعات در خون شما کمک کند.  این بدان معناست که کلیه‌های شما برای از بین بردن مواد زائد و مایعات اضافی کار سختی ندارند. اگر بیماری کلیوی شما پیشرفت کند ، ممکن است لازم باشد سایر مواد مغذی را نیز محدود کنید.  متخصص تغذیه به شما می گوید که آیا نیاز به انجام این کار را بر اساس نتایج آزمایش خون خود دارید یا خیر.

پروتئین

بدن شما برای کمک به ساخت عضله، ترمیم بافت و مبارزه با عفونت به پروتئین نیاز دارد. اگر بیماری کلیوی دارید، لازم باشد مراقب میزان پروتئین مصرفی خود باشید.  مصرف پروتئین بیش از حد می تواند باعث تجمع مواد زائد در خون شما شود و کلیه های شما ممکن است نتوانند تمام مواد زائد اضافی را حذف کنند. با این حال، اگر مصرف پروتئین خیلی کم باشد، ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند، بنابراین ضروری است که مقدار مناسبی از پروتئین روزانه مصرف شود .

مقدار پروتئین مورد نیاز شما بر اساس اندازه بدن، مشکل کلیه ، مقدار پروتئین دفع شده در ادرار شما مشخص می شود . متخصص تغذیه بر اساس بررسی آزمایشات میزان پروتئین مورد نیاز بدن شما را تعیین می کند.

میزان پروتئین در گوشت بلدرچین 25 درصد است که این میزان پروتئین از گوش مرغ و حتی گاو و گوسفند نیز بیشتر است . با توجه به اینکه گوشت بلدرچین یک غذای کامل محسوب می شود و مصرف مقدار کمتری از آن احساس سیری ایجاد می کند شما پروتئین لازم را با مصرف مقدار کمتری گوشت تامیین می کنید و به همین دلیل گوشت بلدرچین برای کلیه توسط متخصصان سفارش می شود.

سدیم

کلیه های سالم میزان سدیم را در بدن شما کنترل می کنند. اگر کلیه های شما خوب کار نکنند، سدیم بیش از حد می تواند باعث تجمع مایعات، تورم، افزایش فشار خون و فشار بر قلب شود. متخصص تغذیه می‌تواند میزان مناسب سدیمی را که باید در روز مصرف کنید، به شما بگوید.

به لطف مواد معدنی موجود در گوشت بلدرچین عملکرد کلیه های بدن نیز بهتر میشود. زیرا مواد معدنی موجود در آن به دفع مواد و سموم مضر و فلزات سنگین در بدن و حتی دفع سنگ کلیه کمک میکند. همچنین گوشت بلدرچین سدیم بسیار پایینی دارد و مصرف آن حتی برای افرادی که فشار خون دارند توصیه میشود به همین دلیل گوشت بلدرچین برای کلیه توسط متخصصان توصیه می شود .

یکی دیگر از دلایل توصیه مصرف گوشت بلدرچین برای کلیه به جای گوشت مرغ توسط متخصصان این است که که گوشت بلدرچین از نظر مواد معدنی مختلف از گوشت مرغ غنی تر است. مرغ در حالی که سدیم بیشتری دارد، فاقد روی یا منگنز برای نیازهای غذایی است.

فسفر

کلیه های آسیب دیده نمی توانند موارد اضافی فسفر در تغذیه بیمار کلیوی را دفع کنند. سطوح بالا فسفر می تواند باعث شود به بدن آسیب برسد، بنابراین میزان مصرف فسفر در تغذیه بیمار کلیوی به کمتر از 800تا1000 میلی گرم در روز در اکثر بیماران توصیه می شود.

میزان فسفر در هر 100 گرم گوشت بلدرچین پخته شده 279 میلی گرم است . به همین دلیل گوشت بلدرچین  برای کلیه از موارد توصیه شده متخصصان است.

پتاسیم

 نمی توان از نقش مهم پتاسیم در تغذیه بیمار کلیوی چشم پوشی کرد. برای جلوگیری از ورود سطوح خطرناک پتاسیم در خون، معمولاً توصیه می شود مصرف پتاسیم در تغذیه بیمار کلیوی به شدت محدود شود. پزشک متخصص کلیه توصیه می کند که در  افراد مبتلا، نیاز به محدود کردن پتاسیم در تغذیه بیمار کلیوی ضروری است. در هر صد گرم گوشت بلدرچین 216 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

با وجود فواید بسیار گوشت بلدرچین ، زیاده روی در مصرف آن می تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. زیاده روی در مصرف گوشت بلدرچین باعث تشکیل سنگ کلیه و مشکلات کلیوی می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *