کتابخانه مهرتاب, مقالات سایت

فواید گوشت بلدرچین برای کودکان

گوشت بلدرچین برای کودکان

تغذیه نوزاد و کودک خردسال امری کلیدی برای بهبود زندگی کودک و ارتقای رشد و تکامل و سلامتی او است . 2 سال اول زندگی کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تغذیه بهینه در این دوره عوارض مرگ و میر و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد و به طور کلی باعث تقویت رشد و نمو کودک می شود. 

تعداد کمی از کودکان از بعد تغذیه ای غذاهای کافی و ایمن را دریافت می کنند. در بسیاری از کشورها برای کمتر از یک چهارم نوزادان 6 تا 23 ماهه معیارهای تنوع غذایی و دفعات تغذیه مناسب برای سن آنها رعایت می شود. 

در حدود سن 6 ماهگی، با توجه به نیاز نوزاد به انرژی و مواد مغذی ، تغذیه کمکی  علاوه بر شیر مادر آغاز می شود .در این سن  نوزاد برای رشد آماده است و بایستی سایر غذاها را دریافت کند  اگر غذای کمکی در حدود 6 ماهگی شروع نشود، یا اگر به طور نامناسب داده شود، ممکن است رشد نوزاد دچار اختلال شود.

مطلعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد تغذیه درست در 2 سال اول زندگی در کنار شیر مادر ضریب هوشی، و بهره وری کودک را در طول دوران تحصیل بهبود می بخشد و در نتیجه این کودکان در بزرگسالی سطح درآمد بالاتری خواهند داشت . علاوه بر بهبود رشد کودک و کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی بواسطه تغذیه صحیح و استفاده از شیر مادر ، منجر به دستاوردهای اقتصادی برای خانواده ها در سطح  فردی و همچنین در سطح ملی خواهد شد.

مواد مورد نیاز برای تغذیه کودکان 

–  کربوهیدراتها و چربیها منابع عمده تامین انرژی هستند.

-پروتئین ها نقش سازندگی دارند و برای ساخته شدن و نگهداری سلولها و بافتهای بدن مورد نیازند. پروتئین ها به علت نقش ویژه خود در رشد بدن در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

در هر 100 گرم گوشت بلدرچین پخته حدود 26 گرم پروتین وجود دارد . این میزان پروتئین حاکی از مفید بودن گوشت بلدرچین برای تغذیه کودکان است . 

پروتئین برای رشد عضلانی کودک بسیار حائز اهمیت است وبه دلیل میزان بالای پروتئین گوشت بلدرچین نسبت به مرغ و حتی سایر دام و طیور ،استفاده از گوشت بلدرچین برای تغذیه کودکان بسیار توصیه می شود.

-ویتامین ها و مواد معدنی در مقایسه با کربوهیدراتها و پروتئینها به مقدار کمتری مورد نیازند اما به همان اندازه در حفظ سلامت بدن ، تنظیم واکنشهای شیمیایی و اعمال حیاتی بدن نقش دارند. برخی از مواد معدنی اجزای ساختمانی بافتها را تشکیل می دهند مانند کلسیم در استخوانها و دندانها و آهن در خون، گوشت بلدرچین سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و به همین دلیل برای رشد استخوان ها و بافت بدن، گوشت بلدرچین برای تغذیه کودک  توصیه اکید شده است .

میزان بالای ویتامین های گروه B در گوشت بلدرچین یکی دیگر از دلایل توصیه متخصصان به مصرف گوشت بلدرچین برای تغذیه کودکان است. این ویتامین ها نقش مهمی در سوخت‌وساز، رشد، تکامل و عملکرد سلول‌ها دارد.

از آنجایی که در بعلت مقاومت بالای بلدرچین در طول پرورش از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود تغذیه کودکان با گوشت بلدرچین مانع ورود انواع آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی برای کودک می شود . دانشمندان مقاومت آنتی بیوتیک را از بزرگترین تهدید های علیه بشریت در سال های پیش رو قلمداد کرده اند.

گوشت بلدرچین اشتها را افزایش می دهد، بافت ها را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت
می کند . با توجه به بروز انواع حساسیت ها در ابتدای دوران کودکی و تایید تاثیر مثبت این گوشت برای آسم و آلرژی توسط پزشکان، گوشت بلدرچین برای تغذیه کودکان توصیه می شود و بهتر است حداقل هفته ای یک بار در وعده های غذایی کودکان گوشت بلدرچین قرار گیرد.

طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ در قسمت آشپزخانه سایت مهرتاب قرار گرفته است .
می توانید از این دستور پخت ها برای طبخ یک غذای دلچسب با گوشت بلدرچین برای کودکتان بهره مند شوید ، هر چند متخصصان تغذیه کودک بر بی مزه بودن غذاها به علت جلوگیری از عادت کردن به استفاده از غذاهای شور یا شیرین و در نهایت جلوگیری از انواع بیماری های ناشی از مصرف نمک و شکر، توصیه فراوان دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *