کتابخانه مهرتاب, مقالات سایت

خواص گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی

خواص گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی

در طول دوران درمان سرطان ، تغذیه برای افراد مبتلا به سرطان اهمیت ویژه ای دارد.  خوردن غذاهای سالم قبل، در طول و بعد از اتمام درمان می تواند به شما کمک کند علاوه بر داشتن احساس بهتر ، قوی تر نیز بمانید . اما سرطان و درمان آن گاهی اوقات مشکلاتی را ایجاد می کند که باعث می شود غذا خوردن سخت شود . همه مبتلایان به سرطان دارای عوارض جانبی مرتبط با تغذیه نیستند، اما اطلاعات و مطالعه این مقاله می تواند به شما در صورت بروز این مشکلات و کمک و به رفع آنها کمک کند.

فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان 

افراد وقتی سالم هستند، برای خوردن غذای کافی ودریافت مواد مغذی و کالری مورد نیاز معمولا مشکلی نخواهند داشت . اکثر دستورالعمل های تغذیه ای بر خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و محصولات غلات کامل تاکید دارند. رژیم های غذایی سالم بر محدود کردن مصرف گوشت قرمز  به خصوص گوشت هایی فرآوری شده یا پرچرب ،کاهش مصرف چربی، شکر، الکل و نمک؛ و حفظ وزن مناسب تاکید دارند اما زمانی که برای سرطان تحت درمان هستید، انجام این کارها ممکن است سخت باشد، به خصوص اگر دچار عوارض جانبی مصرف داروها شده باشید یا حتی اگر فقط احساس خوبی نداشته باشید.  

تغذیه خوب به ویژه در صورت ابتلا به سرطان بسیار مهم است زیرا هم بیماری و هم درمان های آن می توانند نحوه تغذیه شما را تغییر دهند. داروهای مصرفی همچنین می توانند بر نحوه تحمل برخی از غذاها و استفاده از مواد مغذی توسط بدن شما تأثیر بگذارند.  

در طول درمان سرطان، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا به تقویت قدرت و مقاومت در برابر اثرات سرطان و درمان آن کمک کنید. این امر ممکن است به معنای خوردن چیزهایی باشد که در حالت عادی توصیه نمی شوند. به عنوان مثال، ممکن است برای حفظ وزن خود به غذاهای پرپروتئین و پرکالری نیاز داشته باشید، یا به غذاهای غلیظ و خنک مانند بستنی یا میلک شیک نیاز داشته باشید زیرا زخم در دهان و گلو خوردن هر چیزی را سخت می کند. 

در هنگام تلاش برای کشف بهترین راه ها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن  باید نوع سرطان، درمان شما و هر گونه عوارض جانبی که دارید در نظر گرفته شود . نیازهای تغذیه ای افراد مبتلا به سرطان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک و تیم مراقبت از سرطان می تواند به شما کمک کند تا اهداف تغذیه خود را شناسایی کرده و راه هایی را برای کمک به شما در دستیابی به آنها برنامه  ریزی کند. خوب غذا خوردن در زمانی که تحت درمان سرطان هستید شما کمک می کند:  

  • احساس بهتری داشته باشید 
  • قدرت و انرژی خود را حفظ کنید
  • وزن و ذخایر مواد مغذی بدن خود را حفظ کنید
  • عوارض جانبی مرتبط با درمان را بهتر تحمل کنید
  • خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید 
  • بهبودی و بهبودی سریعتر. 

خوب غذا خوردن به معنای خوردن انواع غذاها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن برای مبارزه با سرطان است. این مواد مغذی شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، آب، ویتامین ها و مواد معدنی است.

پروتئین

ما برای رشد، ترمیم بافت بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنی به پروتئین نیاز داریم. هنگامی که بدن شما پروتئین کافی دریافت نمی کند، ممکن است ماهیچه ها را برای سوخت مورد نیاز خود تجزیه کند. این باعث می شود فرایند بهبودی از بیماری بیشتر طول بکشد و می تواند مقاومت در برابر عفونت را کاهش دهد. 

افراد مبتلا به سرطان اغلب بیش از حد معمول به پروتئین نیاز دارند. پس از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی، معمولاً پروتئین اضافی برای بهبود بافت ها و کمک به مبارزه با عفونت مورد نیاز است.  منابع خوب پروتئین عبارتند از ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی،  تخم مرغ، لبنیات کم چرب، آجیل و کره آجیل، لوبیا خشک، نخود و عدس، غذاهای سویا و گوشت بلدرچین و یکی از دلالیل توصیه پزشکان برای مصرف گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی میزان بالای پروتئین در این گوشت است .طبق جداول FDA در هر 100 گرم گوشت بلدرچین خام 21.76 گرم پروتئین وجود دارد.

چربی ها 

چربی ها نقش مهمی در تغذیه ایفا می کنند. چربی ها و روغن ها از منابع غنی انرژی برای بدن هستند. بدن چربی ها را تجزیه می کند و از آنها برای ذخیره انرژی، عایق بندی بافت های بدن و انتقال برخی از انواع ویتامین ها از طریق خون استفاده می کند. 

شاید شنیده باشید که برخی از چربی ها برای شما بهتر از سایر چربی ها هستند. هنگام در نظر گرفتن اثرات چربی ها بر روی قلب و سطح کلسترول خود، چربی های تک غیراشباع (روغن های زیتون، کانولا و بادام زمینی) و چندگانه غیر اشباع (اینها عمدتاً در روغن های گلرنگ، آفتابگردان، ذرت، و دانه کتان و غذاهای دریایی یافت می شوند) را بیشتر از چربی های اشباع شده و ترانس انتخاب کنید. چربی های ترانس و چربی های اشباع شده عمدتاً در منابع حیوانی مانند گوشت و مرغ، شیر کامل یا کم چرب، پنیر و کره یافت می شوند. برخی از روغن های گیاهی مانند نارگیل، روغن هسته خرما و روغن پالم اشباع شده اند. چربی های اشباع شده می توانند کلسترول را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند. کمتر از 10 درصد کالری شما باید از چربی های اشباع شده باشد. بیشتر چربی‌های ترانس در رژیم غذایی ما از میان وعده‌ها و محصولات پخته‌شده با روغن‌های گیاهی نیمه هیدروژنه یا شیرین‌کننده‌های گیاهی تهیه می‌شوند. چربی های ترانس نیز به طور طبیعی در برخی از محصولات حیوانی مانند لبنیات در مقادیر کمتر یافت می شود. چربی های ترانس می توانند کلسترول بد را افزایش داده و کلسترول خوب را کاهش دهند. تا جایی که می توانید از چربی های ترانس خودداری کنید. یکی از مواردی که باعث می شود متخصصان مصرف گوشت بلدرچین را برای سرطان توصیه کنند میزان 70 میلی گرم کلسترول در هر صد گرم گوشت بلدرچین است لازم به ذکر است به ازای هر 100 گرم میزان کلسترول برای گوشت گاو 83 میلی گرم،شترمرغ81میلی گرم،گوساله124 میلی گرم،مرغ84 میلی گرم،بوقلمون76 میلی گرم و گوسند95 میلی گرم اعلام شده است.

کربوهیدرات ها 

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. کربوهیدرات ها سوخت مورد نیاز بدن را برای فعالیت بدنی و عملکرد مناسب اندام ها فراهم می کنند. بهترین منابع کربوهیدرات ها – میوه ها، سبزیجات و غلات کامل – همچنین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، فیبر و مواد مغذی گیاهی را تامین می کنند. (مواد مغذی گیاهی مواد شیمیایی موجود در غذاهای گیاهی هستند که برای زندگی به آنها نیازی نداریم، اما ممکن است سلامتی را تقویت کنند.)

 فیبر بخشی از غذاهای گیاهی است که بدن قادر به هضم آن نیست. 2 نوع فیبر وجود دارد. فیبر نامحلول به خروج سریع مواد زائد غذا از بدن کمک می کند و فیبر محلول با آب در مدفوع متصل می شود تا به نرم نگه داشتن مدفوع کمک کند.  سایر منابع کربوهیدرات شامل نان، سیب زمینی، برنج، اسپاگتی، پاستا، غلات، ذرت، نخود و لوبیا است. شیرینی ها (دسرها، آب نبات ها و نوشیدنی های حاوی شکر) می توانند کربوهیدرات ها را تامین کنند، اما ویتامین ها، مواد معدنی یا مواد مغذی گیاهی بسیار کمی را تامین می کنند. 

آب 

آب و مایعات یا بطور کلی مایعات برای سلامتی حیاتی هستند. تمام سلول های بدن برای عملکرد به آب نیاز دارند. اگر مایعات کافی مصرف نکنید یا اگر مایعات خود را از طریق استفراغ یا اسهال از دست بدهید، ممکن است دچار کم آبی شوید (بدن شما آنقدر که باید مایعات ندارد). اگر این اتفاق بیفتد، مایعات و مواد معدنی که به حفظ عملکرد بدن شما کمک می کنند می توانند به طور خطرناکی از تعادل خارج شوند. شما از غذاهایی که می خورید آب دریافت می کنید، اما یک فرد باید هر روز حدود چهار لیوان معادل 8 اونس مایع بنوشد تا مطمئن شود که تمام سلول های بدن مایع مورد نیاز خود را دریافت می کنند. اگر استفراغ می کنید، اسهال دارید یا حتی اگر زیاد غذا نمی خورید، ممکن است به مایعات اضافی نیاز داشته باشید.

 به خاطر داشته باشید که تمام مایعات (سوپ، شیر، حتی بستنی و ژلاتین) بایستی برای تامین آب بدن در رژیم شما گنجانده شود. یکی از بهترین سوپ هایی که می توان در رژیم غذایی مناسب بیماران سرطانی قرار داد تهیه انواع سوپ با استفاده از گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی است . در صفحه آشپزخانه مهرتاب طرز تهیه انواع سوپ با گوشت بلدرچین آموزش داده شده است .

ویتامین ها و مواد معدنی 

بدن شما برای کمک به عملکرد صحیح و استفاده از انرژی (کالری) غذا به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. غالبا ویتامین ها و مواد معدنی به طور طبیعی در غذاها یافت می شوند، اما به صورت انواع قرص و مکمل های مایع نیزدر داروخانه ها عرضه می شوند.  اگر یک رژیم غذایی متعادل با کالری و پروتئین کافی بخورید، معمولاً ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دریافت خواهید کرد. اما زمانی که تحت درمان سرطان هستید، رعایت رژیم غذایی متعادل می تواند سخت باشد، به خصوص اگر عوارض جانبی درمان داشته باشید. اگر عوارض جانبی دارید، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است یک مکمل روزانه مولتی ویتامین و مواد معدنی را پیشنهاد کند. اگر مصرف غذای شما برای چندین هفته یا چند ماه به دلیل اثرات درمان کم شده است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد برای کمبود ویتامین یا مواد معدنی معاینه شوید. اگر به فکر مصرف مکمل هستید، حتماً ابتدا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از افراد مبتلا به سرطان مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و سایر مکمل های غذایی را برای تقویت سیستم ایمنی خود یا حتی تخریب سلول های سرطانی مصرف می کنند. اما برخی از این مواد می توانند مضر باشند، به خصوص زمانی که در دوزهای زیاد مصرف شوند. در واقع، دوزهای زیاد برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است شیمی درمانی و پرتودرمانی را کم اثر کند. اگر پزشکتان بگوید مصرف یک ویتامین در طول درمان برای شما مشکلی ندارد، ممکن است بهتر باشد مکملی را انتخاب کنید که بیش از 100 درصد ارزش روزانه (DV) ویتامین ها و مواد معدنی نداشته باشد و مکملی بدون آهن (مگر اینکه پزشک شما فکر کند که نیاز به آهن دارد). 

اگر به جداول ارزش غذایی بلدرچین ارائه شده توسط FDA مراجعه کنید متوجه غنای گوشت بلدرچین و وجود انواع ویتامین و مواد معدنی کمیاب در این گوشت می شوید لذا محققان توصیه می کنند گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی تجویز گردد.

 آنتی اکسیدان ها 

آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های A، C  و E هستند. سلنیوم و روی؛ و برخی آنزیم‌ها که رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های مخرب) را جذب کرده و به آن‌ها متصل می‌شوند و از حمله آن‌ها به سلول‌های طبیعی جلوگیری می‌کنند. اگر می خواهید آنتی اکسیدان های بیشتری مصرف کنید، متخصصان سلامت خوردن انواع میوه ها و سبزیجات را توصیه می کنند که منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. میزان ویتامین A در هر 100گرم گوشت بلدرچین معادل17 میکروگرم،ویتامین C معادل 7.2میلی گرم است. 

سلنیوم نیز از مواد معدنی کمیابی است که در اکثر مواد غذایی بعلت عدم غنای خاک زمین از این ماده یافت نمی شود ولی میزان سلنیوم در هر 100 گرم گوشت بلدرچین معادل17.4 میکروگرم اعلام شده است و بعلت وجود این رادیکال های آزاد و مواد آنتی اکسیدان ،گوشت بلدرچین برای بیماران سرطانی توصیه می شود. 

مصرف دوزهای زیاد مکمل های آنتی اکسیدانی یا مواد غذایی یا مایعات غنی شده با ویتامین معمولاً در حین انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی توصیه نمی شود. با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین زمان مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی را به شما اعلام کند .

فیتونوترینت ها

 فیتونوترینت ها یا فیتوکمیکال ها ترکیبات گیاهی مانند کاروتنوئیدها، لیکوپن، رسوراترول و فیتواسترول ها هستند که تصور می شود دارای ویژگی های محافظت کننده از سلامت هستند. آنها در گیاهانی مانند میوه ها و سبزیجات یا چیزهایی که از گیاهان ساخته شده اند مانند توفو یا چای یافت می شوند. فیتوکمیکال ها بهتر است با خوردن غذاهای حاوی آنها به جای مصرف مکمل ها یا قرص ها جذب شوند. گیاهان صدها سال است که از گیاهان برای درمان بیماری ها استفاده می شود که نتایج متفاوتی به همراه داشته است. امروزه گیاهان در بسیاری از محصولات مانند قرص ها، عصاره های مایع، چای و پمادها یافت می شوند. بسیاری از این محصولات بی ضرر و برای استفاده بی خطر هستند، اما برخی دیگر می توانند عوارض جانبی مضری ایجاد کنند. برخی حتی ممکن است با درمان سرطان و بهبودی پس از جراحی تداخل داشته باشند. اگر علاقه مند به استفاده از محصولات حاوی گیاهان هستید، ابتدا با پزشک، پرستار یا داروساز سرطان خود در مورد آن صحبت کنید. 

ملاحظات ایمنی مکمل های غذایی 

بسیاری از مردم بر این باورند که قرص یا مکملی که در فروشگاه ها پیدا می کنند، بی خطر است و برای درمان آنها موثر است . سازمان غذا و دارو (FDA) قوانینی برای کمک به اطمینان از اینکه مکمل ها حاوی آنچه در برچسب آنها ادعا می شود دارند، اجبار کرده است ، اما ایمنی مکمل و اثرات آن بر بدن توسط هیچی قانون FDA مورد توجه قرار نمی گیرد .  FDA تو لیدکنندگان این محصولات را مجبور نمی کند عوارض جانبی احتمالی را روی برچسب خود چاپ کنند و FDA نمی تواند یک مکمل غذایی یا محصول گیاهی را از بازار خارج کند مگر اینکه مدرکی مبنی بر عدم ایمنی محصول داشته  باشد  . 

همچنین بررسی ها نشان داده است که بسیاری از محصولات گیاهی آن چیزی نیستند که در برچسب آنها ذکر شده است . برخی از محصولات حاوی هیچ گیاهی نیستند حتی برخی نیز حاوی داروهای بالقوه مضر، افزودنی‌ها یا آلاینده‌هایی هستند که در برچسب ذکر نشده‌ است و این بدان معنی است که هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا یک مکمل بی خطر است یا چگونه بر شما تأثیر می گذارد وجود ندارد بنابراین به تیم پزشکی خود در مورد محصولات یا مکمل های بدون نسخه ای که استفاده می کنید یا در مورد آن فکر می کنید صحبت کنید .داروهای گیاهی را نزد پزشکتان ببرید تا در مورد دوز آن صحبت کند و مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده آن با سلامتی یا درمان سرطان شما تداخلی ندارد.

سخن پایانی

اگر به توصیه متخصصان قصد دارید مصرف گوشت بلدرچین را در طول درمان در برنامه ی غذایی خود قرار دهید علاوه بر اینکه می توانید از سایت مهرتاب یا شبکه های اجتماعی بصورت مستقیم و بی واسطه خرید کنید می توانید در قسمت آشپزخانه مهرتاب با انواع طرز تهیه غذاها با گوشت بلدرچین آشنا شوید. 

                      تیم مهرتاب سلامتی و تندرستی را برای همه عزیزان آرزومند است.

منابع: www.cancer.org و American cancer society

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *