کتابخانه مهرتاب, مقالات سایت

طبع گوشت بلدرچین  در طب سنتی

طبع گوشت بلدرچین در طب سنتی

طبع و مزاج چیست ؟

دانش مزاج‌شناسی، در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است. در قدیم معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، به وجود می‌آیند. عناصر چهارگانه (که شامل آب، باد، خاک و آتش است) در بدن پیدا می‌شود .

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل خلطهای چهارگانه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. 

پزشکی سنتی قرون وسطایی در عصر طلایی اسلام، نظریه مزاج‌شناسی را از طب یونانی-رومی، و به ویژه از طریق کتاب ایرانی دانشمند بزرگ ابن سینا قا(نون پزشکی) پذیرفته‌است.

طبقه بندی مواد غذایی بر اساس مزاج

اساس طبقه‌بندی غذاهای سرد و گرم در طب سنتی، بر اساس تأثیر هر ماده غذایی در بدن است در واقع صفت گرمی و سردی که به غذاها داده می‌شود، بر اساس غلبه این صفات بر طبع فرد است، به طوری که فرد سرد مزاج با مصرف غذاهای طبع سرد دچار خواب‌آلودگی، تکرر ادرار و افزایش آب دهان می‌شود، ولی مصرف همین غذا در فرد گرم مزاج، باعث متعادل شدن وی می‌شود.

اهمیت موضوع گرمی و سردی به قدری است که اطباء قدیم، سلامتی بدن را در گرو مزاج متعادل می‌دانند و به هم خوردن این توازن را بیماری‌زا محسوب می‌کنند. در تقسیم‌بندی کلی، اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها در طبع سرد بوده و غذاهای با منشأ حیوانی طبع گرم‌تری دارند.

غذای طبع گرم مصرف کنیم یا طبع سرد؟

طب سنتی توصیه می کند ضمن حفظ حرارت نسبی بدن باید از سرد شدن بدن نیز تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد، اما در رابطه با مصرف مواد غذایی این طب بر این باور است باید مزاج افراد مورد توجه قرار گیرد. برخی مواقع حرارت بالای بدن باعث خشکی و سوخت خلط غالب بدن می شود، بنابراین در صورتی که فرد دارای سوء مزاج گرم باشد مصرف مواد غذایی با طبع گرم تاثیر عکسی خواهد داشت و باعث کاهش انرژی بدن می شود از این رو در برخی از افراد مواد غذایی با طبع سرد نیز احتمال می رود باعث افزایش انرژی و توان فرد شود. 

یکی از روش های اصلی جهت حفظ تعادل مزاج مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها بر اساس مزاج فرد است. از این رو جهت حفظ مزاج متعادل، سالم و داشتن عملکردهای جسمی و روانی مطلوب نخست باید مزاج فرد توسط یک متخصص حوزه طب سنتی تشخیص داده شود سپس با توجه به مناسب بودن مواد غذایی دارای طبع گرم مصرف آنها را در حد اعتدال شروع کنید.  یکی از غذاهای توصیه در سنتی با توجه به طبع ،گوشت بلدرچین است .

طبع گوشت بلدرچین چیست ؟

پزشکان سنتی معتقدند گوشت بلدرچین جز گوشت های طبع گرم طبقه بندی می شود.

چه زمانی غدایی با طبع گرم مانند بلدرچین را استفاده کنیم؟

مواد غذایی با طبع گرم کالری زیادی دارند و مصرف آنها در فصل گرم سال توصیه نمی شود و بهترین زمان برای مصرف آنها فصول سرد سال است. مواد غذایی با طبع گرم در درمان اسهال، لرز، خستگی بیش از حد، کم خونی، حرارت پایین بدن موثر هستند. سبزی های سبز رنگ کم کالری نیز در گروه مواد غذایی با طبع گرم قرار می گیرند. علاوه بر این، مواد غذایی با طبع گرم برای درمان گلودرد، ورم لثه، یبوست و بسیاری از بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

ویژگی های مواد غذایی دارای طبع گرم مانند بلدرچین چیست؟

از ویژگی های مواد غذایی دارای طبع گرم می‌توان به افزایش گردش خون و انرژی، گرم کردن و بهبود سردی اشاره کرد. در مصرف این مواد غذایی باید اعتدال رعایت شود. 

افراد دارای مشکل نفخ شکم بعد از خوردن مواد غذایی با طبع سرد احتمال می رود با اسهال، معده درد و درد مفصلی دست به گریبان شوند، بنابراین توصیه می شوند مواد غذایی با طبع گرم مصرف کنند.  بلدرچین با طبع گرم در این مورد بسیار مفید است . در صورت تمایل به خرید گوشت بلدرچین تازه یا منجمد می توانید به سایت مهرتاب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *