کتابخانه مهرتاب, مجلات و مقالات

خواص گوشت بلدرچین در طب اسلامی

بلدرچین در قرآن                                                                                                                             

سلوی نام پرنده‌ای به معنای بلدرچین است. در قرآن کریم در جریان بنی اسرائیل از آن یاد شده است. در قرآن مجید (سوره بقره/57)و (اعراف/160) و(سوره طه 80-81)از بلدرچین به عنوان غذایی نیک یاد شده است.


 بلدرچین ، به سبب ارتباطش با قوم یهود در قدیم ، شهرتی تاریخی یافته است . به روایتِ عهد عتیق  در روزگار سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان پس از خروج از مصر، یَهْوَه برای خوراک قوم گرسنگی کشیده ، مائده هایی آسمانی ، یکی مَنّ (تَرانگبین ) و دیگری سَلوی ‘ (بلدرچین )، فروفرستاد. در ادب فارسی ، اشاراتی به منّ و سلوای بنی اسرائیل به عنوان نعمتهای آسمانی شده است .

بقره آیه 57

وَ ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‌ كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‌

و ابر را بر شما سايبان ساختيم و «منّ» و «سَلوى‌» بر شما نازل كرديم (و گفتيم:) از نعمت‌هاى پاكيزه‌اى كه به شما روزى داديم بخوريد، (ولى شما با بهانه‌جويى‌هاى خود، كفران نعمت كرديد. بدانيد كه) آنها به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم كردند.

سوره اعراف آیه 160

وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا  وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ  فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا  قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ  وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىكُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ  وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

و قوم موسی را به دوازده سبط منشعب کردیم که هر سبطی طایفه‌ای باشند. و چون امت موسی (در آن بیابان بی‌آب) از او آب طلبیدند به موسی وحی کردیم که عصای خود را بر سنگ زن، پس دوازده چشمه آب از آن سنگ جوشید و جاری شد، هر قبیله آبشخور خود را دانستند. و ما به واسطه ابر بر سر آنها سایه افکندیم و نیز بر آنها من و سلوی (مرغ و ترنجبین) فرستادیم (تا تغذیه کنند، و گفتیم) از لذیذ و پاکیزه قوتی که روزیتان کردیم تناول کنید. و آنها نه بر ما بلکه بر خویش ستم می‌کردند.

سوره طه آیه 80

يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَیٰ

ای بنی اسرائیل، محققا ما شما را از شر دشمن نجات دادیم و با شما در جانب راست کوه طور وعده نهادیم (تا به مناجات موسی کلام حق را بشنوید) و (در بیابان که سرگردان شدید) برای قوت شما ترنجبین و بلدرچین فرستادیم.

خواص بلدرچین در طب اسلامی

به طور کلی از دیدگاه طب سنتی غذاهایی که طبع گرم دارند باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. این غذاها از یک سو مانع از افزایش وزن می‌شوند. از سوی دیگر طبع سرد را از بین می‌برند. در فصل سرد زمستان که بیماری‌های مسری ویروسی شایع‌تر است، سیستم ایمنی بدن به غذاهایی با طبع گرم و خشک نیاز دارد.

با توجه به این نکته از نظر طب اسلامی بلدرچین باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.

معنی متابولیسم چیست ؟

تمامی فرایندهای شیمیایی که در بدن انجام می‌شود تا شخص را زنده نگه دارد و اندام‌های بدن به طور طبیعی کار کنند، جز سیستم متابولیسم هستند. فرایندهایی مانند تنفس، ترمیم سلول‌ها و هضم غذا نیاز به انرژی دارند. این انرژی با متابولیسم بدن به دست می‌آید. نکته جالب این است که ماده معدنی سلنیوم یکی از مواد تاثیرگذار برای عملکرد غذع تروئید است که در گوشت بلدرچین به اندازه کافی وجود دارد به همین دلیل یکی از خواص گوشت بلدرچین در طب اسلامی افزایش متابولیسم و در نتیجه تاثیر بر کاهش وزن است .

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش متابولیسم می شود افزایش میزان پروتئین در برنامه غذایی است و میزان پروتئین گوشت بلدرچین از سایر ماکیان و حتی گوشت گوسفند و گاو بالاتر است این موضوع دلیل تشخیص درست خواص گوشت بلدرچین طب اسلامی است.

طب اسلامی متعقد است سردی  بدن یکی از دلایل بروز بیماری هایی مانند آرتروز، اختلالا خود ایمنی، سردرد و حالت تهوع است و با عنایت به این نکته که از نظر طب سنتی و اسلامی گوشت بلدرچین دارای طبع گرم و خشک است و یکی دیگر از خواص گوشت بلدرچین درطب اسلامی استفاده از آن برای کاهش التهابات ناشی از این بیماری ها استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *