رسپی‌ و دستورات پخت

کوفته برنجی با بلدرچین

کوفته برنجی با بلدرچین

مواد لازم

موادمیزان
لپه1و 1/2پیمانه
استاک گوشت10 پیمانه (می توانید از عصاره گوشت استفاده کنید)
نمك و دانه فلفل سياه (کوبیده‌شده)به مقدار لازم
برنج1 پیمانه
آلو خورشی200 گرم
گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله)400 گرم
ادویه کاری (پودرشده)1 قاشق چای‌خوری
سیر (کوبیده‌شده2 حبه
پياز (رنده و آب‌گرفته‌شده)1 عدد
ادویه مخصوص (پودرشده)2 قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ1 عدد 
سبزی (پاک­ و خردشده)***120 گرم
رب گوجه‌فرنگی60 گرم
زعفران (ساییده و حل‌شده در آب­)4/1 پیمانه
پیازداغ1 پیمانه
بلدرچین (درسته)1 عدد
زیره سبز (پودرشده)2/1قاشق چای‌خوری
رب انار2 قاشق
مغز گردو (نیم­‌کوب‌شده)1 پیمانه
زرشک (شسته و خشک‌شده)2/1 پیمانه
کره2 قاشق سوپ‌خوری 
آرد گندم2 قاشق سوپ‌خوری
گل محمدی1و 2/1 قاشق چای‌خوری
نعناع‌داغمقداری برای تزیین  
روغن مایع (مخصوص سرخ‌كردن)به مقدار لازم

* ادويه کاري شامل زردچوبه (2 قاشق سوپ‌خوری)، دارچين (1 قاشق سوپ‌خوری)، هل (1 قاشق سوپ‌خوری)، زيره(1 قاشق سوپ‌خوری) و تخم گشنيز (2 قاشق سوپ‌خوری) است که به‌صورت آسياب‌شده با (1 قاشق سوپ‌خوری) پودر سير مخلوط شده‌اند.

*ادويه مخصوص شامل: پودر سير (2 قاشق سوپ‌خوری)، پاپريكا (2 قاشق سوپ‌خوری)، نمك (2 قاشق سوپ‌خوری)، دانه فلفل سياه (1 قاشق سوپ‌خوری)، دانه فلفل قرمز (1 قاشق سوپ‌خوری)، آويشن (1 قاشق سوپ‌خوری) که به‌صورت آسياب‌شده با (1 قاشق سوپ‌خوری) پودر پياز مخلوط شده‌اند.

***سبزی شامل: تره (50 گرم)، شبت (30 گرم) و جعفری (40 گرم)

روش تهيه

1- لپه را از 24 ساعت قبل، در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، 2 تا 3 بار آبِ آن را عوض کنید) سپس آبکش کنید. لپه را در قابلمه‏‏ ای حاوی ۲ پیمانه استاک بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به ‏‏مدت 3 ساعت بپزد. در نیمه پختِ لپه، مقداری نمک به آن بیافزایید و آن را آبکش کنید سپس لپه را از چرخ‌گوشت رد کنید و در ظرفی بریزید.

2- برنج را از 3 ساعت قبل، در ظرفی حاوی مقداری آب خیس کنید. پس از این مدت، آبِ روی برنج را خالی کنید و آن را به‏‏مدت 8 دقیقه داخل ‏قابلمه‏ ای حاوی آبِ جوش روی حرارت زیاد بریزید تا آماده شود سپس آبکش کنید. آلو را نیز به ‏‏مدت یک ساعت در مقداری آب خیس کنید.

۳-  در ظرفی گوشت بلدرچین و نمک را بریزید و با دست ورز دهید. سپس ادویه کاری و سیر را به آن بیافزایید و ورز دهید. پس از آن، پیاز، برنج، فلفل، ادویه مخصوص، تخم‏‏مرغ، نیمی از سبزی و لپه را به آن بیافزایید و مجدداً ورز دهید تا مایۀ کوفته کاملاً حالت چسبندگی پیدا کند. 

4- رب‏‏ گوجه ‏‏فرنگی را در قابلمه‌ای حاوی روغن تفت دهید سپس دو پیمانه از استاک را کنار گذاشته و بقیه آن را با زعفران، نمک، فلفل و نیمی از پیازداغ به آن بیافزایید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید.

۵- در این فاصله، داخل شکم و زیر پوست بلدرچین را با نمک، زیره و نیمی از رب انار مزه‌دار کنید و به‏‏ همراه یک پیمانه استاک و بقیه رب انار در قابلمه‏‏ ای روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیم‌پز شود. 

۶- داخل شکم بلدرچین را با مغز گردو (نیم‌کوب‏‏شده)، نیمی از آلو و نیمی از زرشک پُر کنید. 

۷- مخلوط گوشت را مجدداً کمی ورز دهید و روی تنظیف تمیز پهن کرده، بلدرچین را وسط آن قرار دهید و با مایۀ کوفته اطراف و روی بلدرچین را بپوشانید. 

۸-کفِ دست‏‏تان را کمی مرطوب کنید و کوفته را فُرم دهید طوری‏‏که سطحی یکنواخت و بدون ترک پیدا کند، تنظیف را دورِ کوفته گره بزنید و آن را به ‏‏مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

۹- پس از این مدت، کوفته را داخل قابلمه استاک در حال جوش قرار دهید و پس از 5 دقیقه حرارت را ملایم کنید. در قابلمه را بگذارید تا کاملاً پخته شود (گهگاهی کوفته را تکان دهید تا تهِ آن به قابلمه نچسبد) هنگام پخت، از آبِ کوفته روی آن بریزید تا تمام قسمت‌ها‏‏ با آبِ آن مزه ‏‏دار شود.

۱۰-  در تابه ‏‏ای کره را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود سپس آرد را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن گرفته و طلایی ‏‏رنگ شود (بران‏‏رو)، یک پیمانه استاک را به ‏‏تدریج به آن اضافه کرده و هم بزنید تا قهوه‌ا‌ی رنگ شود. پس از آن، سس به‏‏ دست آمده را در 30 دقیقه آخر پخت به‏‏ همراه بقیه زرشک، بقیه آلو، بقیه سبزی و بقیه پیازداغ به کوفته اضافه کنید. در اواخر پخت، گل محمدی را بیافزایید و پس از چند جوش، آن را از روی حرارت بردارید و کوفتـه را به ‏‏همراه آبِ آن در ظـرف موردنظر قرار دهید و روی آن را با نعناع‏‏داغ تزیین و سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *